Wózki widłowe już dawno przestały być pojazdami, których jedynym zadaniem jest przewiezienie towaru z punktu A do punktu B w magazynie. Nowoczesne pojazdy magazynowe wyposażone są w szereg zaawansowanych funkcji jak czytniki RFID do identyfikacji produktu czy wagi sensoryczne montowane na widłach wózka do wykrywania masy ładunków, pracujące w oparciu o komunikację radiową. Jednym z podstawowych urządzeń montowanych w wózkach widłowych jest też terminal mobilny.
To, jak szybko i sprawnie jesteśmy w stanie obsłużyć w magazynie przyjęcie czy wysyłkę towaru, ma realne przełożenie na zyski. Zarządzanie współczesnym magazynem charakteryzuje się też większą złożonością i wymaga większej niż kiedykolwiek mobilności ze strony pracowników. Aby dobrze wykonywać swoją pracę, magazynierzy i osoby operujące wózkami widłowymi, muszą dysponować informacjami. Dostarczane są one do nich w czasie rzeczywistym, w trakcie wykonywania określonych operacji. W większości sytuacji te dane zapewnia ręczny kolektor.
W przypadku pracowników magazynowych korzystanie z ręcznego kolektora magazynowego >> w czasie pracy nie stanowi problemu. Dla operatorów sprzętu zmechanizowanego staje się to dość kłopotliwe i mało poręczne. Nie da się równocześnie obsługiwać urządzenia i prowadzić pojazdu. W tej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest zakup specjalnego kolektora magazynowego lub tabletu przemysłowego i zamontowanie go w wózku widłowym (zgodnie z wymogami przepisów BHP i UDT).
Kierowca forklift za pomocą zamontowanego terminala pokładowego podłączonego do systemu zarządzania magazynem WMS ma wgląd do wszystkich danych niezbędnych do sprawnej realizacji zlecenia, zna lokalizację towaru w magazynie i aktualny status zamówienia. Wszystko to możemy zobaczyć wyświetlone na komputerze pojazdu, który posiada radio Wi-Fi lub urządzenie z wbudowanym modemem. Takie rozwiązanie znacznie usprawnia zarządzanie, a jednocześnie przyspiesza wszystkie operacje magazynowe.
Kluczem do sukcesu jest jednak wybór odpowiedniego terminala do wózka widłowego i jego właściwy montaż w pojeździe.
Na początku warto dokładnie zapoznać się z modelami i parametrami wózków widłowych, jakie pracują w magazynie. Okazuje się, że konstrukcje niektórych pojazdów magazynowych są bardziej predysponowane do montażu komputerów pokładowych niż inne. Z tego względu zanim wybierzemy konkretny model terminala mobilnego na wózek widłowy najpierw upewnijmy się, w jaki sposób urządzenie będzie zainstalowane w pojeździe. Z mojego doświadczenia znacznie łatwiej montuje się terminale pokładowe do forkliftów Toyoty i Clark. Trudniej w mniej przystosowanych do mobilności pojazdów Wolbrom.
W większości przypadków urządzenia te będą pracować w wymagającym środowisku przemysłowym czy też magazynowym. Zazwyczaj terminale działają w niskich temperaturach (np. w chłodniach), w dużym zapyleniu charakterystycznym np. dla hal produkcyjnych, a także narażone są na wibracje wywoływane przez poruszający się pojazd. Z tego względu urządzenia powinny być wyposażone w wysoką klasę ochrony IP >>. Wymagane są szczelność klasy IP 66 lub IP 67, które gwarantują wysoki stopień odporności na wodę i kurz. W przypadku pracy w chłodniach wykorzystuje się terminale freezer, gdzie kompensowana jest para wodna oraz ekran jest dostosowany do tak niskich temperatur.
Terminale mobilne montowane na wózku widłowym powinny być wyposażone w funkcje bezprzewodowe, takie jak wbudowany Bluetooth, Wi-Fi, 4G / LTE i anteny zewnętrzne, aby zwiększyć siłę sygnału w odległych lokalizacjach. W ten sposób operator będzie mógł bezproblemowo przesyłać dane w czasie rzeczywistym z każdego kąta magazynu lub składu budowlanego bez opóźnień.
Istotną kwestią jest też sposób zasilania terminala wózkowego. W przypadku konieczności podniesienia napięcia wykorzystujemy przetwornice galwanicznie odseparowane od zasilania wózka widłowego. Wyróżniamy dwa rodzaje przetwornic wewnętrzne i zewnętrzne. Komputery pokładowe w wózkach widłowych muszą mieć szeroki zakres zasilania wejściowego, konwertery DC-DC, a także kontrolę zapłonu, który działa na zasadzie przycisku switcha. Zasada jest prosta: na wejściu pojawia się napięcie i urządzenie się automatycznie włącza. Po zaniku zasilania urządzenie się wyłącza, a wyłączenie urządzenia można opóźnić w ustawieniach.
Ze względu na specyfikę pracy operatora wózka widłowego podstawowym kryterium, jaki powinien nas interesować, jest ergonomia i wygoda obsługi urządzenia przez kierującego pojazdem. Innymi słowy obsługa terminala przenośnego powinna być na tyle intuicyjna, łatwa i komfortowa, aby kierowca mógł łączyć wykonywanie czynności magazynowych z obsługą terminala. Warto wziąć pod uwagę następujące elementy:
W przypadku gdy operator do wykonywania czynności nie będzie potrzebował wielu danych, warto zastanowić się nad zakupem komputera o mniejszej przekątnej ekranu. Z drugiej strony urządzenie powinno być na tyle duże, aby pracownik mógł bezpośrednio odczytać informacje i wprowadzić je do systemu.
Gdy kierowca wózka widłowego musi w trakcie swojej pracy wprowadzać do komputera wiele informacji, wówczas nieodzownym elementem staje się klawiatura przemysłowa >>. Ze względu na specyfikę pracy i fakt, że często operator pracuje w rękawicach, lepszym rozwiązaniem okazuje się dołączana klawiatura. Najlepiej sprawdza się wyposażenie klawiatury w stosunkowo duże klawisze. W innych sytuacjach sprawdzi się klawiatura dotykowa, która wyświetlana jest na ekranie urządzenia.
Skaner magazynowy >> do odczytywania kodów kreskowych jest nieodłącznym elementem terminala przenośnego. Należy gruntownie przemyśleć metody wymiany danych: czy będzie to skaner bezprzewodowy łączący się za pomocą Bluetootha czy też skaner magazynowy przewodowy. W obu wariantach trzeba rozważyć sposób użytkowania skanera przez pracownika magazynu. W sytuacji gdy skaner magazynowy dość często wynosimy poza wózek i standardową szerokość kabla, wówczas oczywiście preferowanym rozwiązaniem jest wykorzystanie łączności bezprzewodowej. Skaner który podłączymy za pomocą USB, będziemy wolniej ładować. Przy wykorzystaniu przetwornicy, przyspieszymy ładowanie i możemy też połączyć przez wejście RS232.
Warto w tym miejscu zaznaczyć, że na rynku mamy kilku producentów specjalnych uchwytów uniwersalnych do wózków widłowych. Służących do przymocowania: terminala, skanera, drukarki czy klawiatury.
W sytuacji gdy pracujemy w oparciu o oprogramowanie webowe (instalowane na zewnętrznym serwerze danych, gdzie dostęp do niego odbywa się za pomocą przeglądarki internetowej), wszystkie systemy będą obsługiwać ANDROID, IOS I WINDOWS 10. Jeżeli wykorzystywaliśmy standard protokołu komunikacyjnego telnet – terminal musimy wyposażyć w dodatkową aplikację, która umożliwi połączenie z ww. systemami (np. Velocity dawny Wavelink). Przy połączeniu szeregowym konfiguracja terminala odbywa się z poziomu wyżej wspomnianych aplikacji. Znacznie ułatwia to późniejsze wymiany urządzeń Plug and Play.
Oczywiście po wyborze odpowiedniego terminala pozostaje jeszcze jedna kwestia, czyli zamontowanie go w wózku widłowym. Praktyka pokazuje, że etap ten należy do najbardziej wymagających. Z tego powodu do jego realizacji warto wynająć doświadczonych instalatorów. Przy instalacji terminala w wózku widłowym bierzemy pod uwagę wiele parametrów m.in. model wózka widłowego i jego konstrukcję. Ponadto należy rozważyć kwestie zasilania, izolacji i typu przewodów wykorzystanych do montażu i zasilania urządzenia. Bilans poboru mocy urządzeń i przekroju przewodu, rodzaj izolacji i napięcie.
Większość wózków widłowych nie jest fabrycznie przystosowana do obsługi tego typu urządzeń pokładowych, a ich instalacja wymaga dodatkowych akcesoriów.
W przypadku skanera oraz klawiatury niezbędne będzie wykorzystanie specjalnych uchwytów montażowych. Skaner zazwyczaj znajduje się w specjalnym uchwycie montowanym bezpośrednio do terminala. Czytnik kodów przewodowy możemy zawiesić na balanserze. Skaner bezprzewodowy montujemy przy użyciu uchwytów (wraz z stacją dokującą) w której znajduje się skaner.
Po przygotowaniu i uwzględnieniu wszystkich parametrów następuje montaż terminala przenośnego. W zależności od stopnia trudności instalacja może trwać od 2 do 6 godzin. Po montażu i konfiguracji terminal wózkowy jest gotowy do pracy.
Zobacz też artykuł – Terminale wózkowe – przegląd wybranych modeli >>
Terminale w wózkach widłowych ze względu na wymagające środowisko powinniśmy poddawać regularnej kontroli i serwisowaniu przez doświadczonych instalatorów.
W trakcie wyboru urządzenia i wyspecjalizowanych instalatorów należy zatem brać pod uwagę nie tylko kwestie i parametry techniczne, ale także obsługę posprzedażową i serwisową. Przeważnie taką opieką serwisową zajmuje się firma, której zleciliśmy instalację terminala w wózku widłowym, ale nie zawsze jest to regułą.
Przygotowałem zestawienie, które pomoże w wyborze terminala wózkowego. Poniżej do ściągnięcia jest lista parametrów, jakie warto uwzględnić przed zakupem urządzenia.
Zapraszam do kontaktu telefonicznego ze mną pod numerem +48 515 135 478 lub mailowego pod adresem pt@sebitu.pl. Bezpłatnie przeprowadzimy mini analizę twoich procesów magazynowych względem oczekiwań związanych z terminalami w wózkach widłowych.