Jak rozwiązania SIEM pomagają wzmocnić bezpieczeństwo sieci?
Zasada działania protokołu 802.1X w ochronie dostępu do sieci wewnętrznej
Jak rozwiązania SIEM pomagają wzmocnić bezpieczeństwo sieci?
Zasada działania protokołu 802.1X w ochronie dostępu do sieci wewnętrznej
Pokaż wszystko

System do archiwizacji danych. Backup. Poradnik zakupowy

Na co zwrócić uwagę przy wyborze systemu do archiwizacji danych?


Słownik pojęć

Backup – kopia zapasowa

Archiwizacja danych – proces polegający na tworzeniu kopii danych

System do archiwizacji danych – zautomatyzowane rozwiązanie, którego celem jest ochrona danych

Deduplikacja – proces stosowany przy okazji tworzenia kopii danych, który eliminuje nadmierne ilości danych

Przechowywanie danych jest ważne, jednak to nie wszystko. Kolejną istotną kwestią jest ich bezpieczeństwo. Czy jesteś dobrze przygotowany na wypadek ich nagłej utraty?

Zanim na dobre zagłębimy się w temat backupu, zacznijmy od początku, czyli wyjaśnienia tego pojęcia. W języku angielskim czasownik to back up ma dwa znaczenia – „wspierać” oraz „cofać”. Każde z tych słów bardzo dobrze wyjaśnia istotę tworzenia kopii zapasowej. Jeśli nagle stracimy lub uszkodzimy dane, backup umożliwia nam odzyskanie zasobów z konkretnego okresu. Dzięki temu rozwiązaniu mamy możliwość odtworzenia najważniejszych danych, co gwarantuje nam bezpieczeństwo.

Z czym bywa mylony backup?

Backup to bardzo ogólne pojęcie, które jest często wykorzystywane do określania pokrewnych rozwiązań. Nadużywanie tego słowa nie jest jednak całkowicie bezpodstawne, ponieważ wszystkie narzędzia, które zaraz wymienimy, mają coś wspólnego z backup-em. Mimo to nigdy nie spełniają wszystkich cech, które są typowe dla kopii bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo – to słowo klucz!

  • archiwizacja danych – bardzo często mylona z backup-em. Głównym celem archiwizacji danych jest ich podział na dane aktualne i historyczne, dzięki czemu, w miarę potrzeb, możesz wrócić do interesujących Cię zasobów.
  • macierz RAID – z backupem różni ją sposób zapisywania danych. Backup to dublowanie stanu systemu w określonym momencie, natomiast macierz RAID wykorzystuje mirroring, czyli bieżące kopiowanie. Mirroring nie uchroni Cię przed ryzykiem nadpisania Twoich danych, więc to rozwiązanie nie spełnia standardów pełnego zabezpieczenia.

Sprawdź również: Kompleksowy przewodnik wyboru macierzy danych: parametry, funkcje i opcje

Archiwizacja danych

Archiwizacja danych to proces, który polega na przenoszeniu danych w inne miejsce, przy jednoczesnym stałym dostępie ich dla użytkownika. W przypadku backupu oryginalne dane pozostają na swoim miejscu, natomiast ich kopia jest umieszczana na innym nośniku. Jeśli dokonujesz archiwizacji danych, masz do dyspozycji tylko jedną ich wersję, co sprawia, że nie możesz jej nazywać kopią bezpieczeństwa.

Wersjonowanie danych

Kolejne rozwiązanie, które jest często brane za backup, to wersjonowanie danych, które polega na przechowywaniu różnych wersji tego samego pliku. Możemy je wykorzystać wtedy, gdy chcemy uwidocznić postępy w pracy nad swoim projektem, jak i wtedy, gdy nad jednym materiałem pracuje kilka osób. Jako backup nie możemy również uznać trzymania danych na innych partycjach tego samego dysku, ponieważ w razie awarii nośnika będą zagrożone dane, które przechowujesz na wszystkich partycjach.

Zobacz też: Disaster Recovery – plan awaryjny na każdą sytuację

Dlaczego backup jest wykorzystywany w firmach?

Aby zagwarantować firmie bezpieczeństwo, należy zapewnić jej dostęp do zarchiwizowanych przed utratą zgromadzonych dotychczas danych. W odpowiedzi na współczesne wyzwania, z którymi muszą się mierzyć firmy, na rynku dostępne są różnorodne narzędzia backupowe, które wspierają takie procesy. Regularnie wykonywany w firmach backup to podstawowy filar bezpieczeństwa, który niweluje ryzyko w razie awarii sprzętu lub działań szkodliwego oprogramowania.

Na początek dość przerażające statystyki, które przedstawia w swoim badaniu PhoenixAp. Aż 93% firm, które nie wykonują kopii zapasowych, znika z rynku w przeciągu roku od wystąpienia incydentu związanego z utratą dostępu do danych. Zupełnie inaczej jest wśród przedsiębiorstw, które wdrażają podstawowe zasady backup-u. Dzięki niemu aż 96% firm przetrwało kryzysowy moment. 20% przypadków, w których dane zostały skasowane, jest wynikiem błędu ludzkiego. Regularnie wykonywany backup jest więc nie tyle zalecanym, co potrzebnym i nieodłącznym procesem w każdej firmie.

Backup kiedyś, a dziś – krótka historia

Postęp technologiczny cały czas idzie naprzód, ale jedno pozostaje niezmienne: firmy nadal muszą robić kopie bezpieczeństwa swoich baz danych. Backup ma na celu skopiowanie danych z systemu produkcyjnego do innej lokalizacji lub nośnika. Kiedyś wykorzystywano do tego proste narzędzia, a dopiero z czasem pojawił się backup przyrostowy i różnicowy. Powszechne było stosowanie kompresji, jednak na przełomie ostatnich lat popularniejszy stawał się proces deduplikacji. Przez ostatnie lata zmieniało się źródło backupu – od dużych maszyn mainframe i serwerów typu UNIX, poprzez serwery rozproszonego przetwarzania danych (Linux, Windows), a kończąc na skonsolidowanych środowiskach zwirtualizowanych, które sprawiają dziś sporo problemów, ponieważ wykorzystują przestarzałe już narzędzia.

Zdjęcie przedstawiające zabezpieczenie kodu binarnego

Jak działa backup?

Backup to inaczej kopia zapasowa. Korzystamy z niej, gdy chcemy stworzyć kopię danych, które w przypadku awarii mogą nam posłużyć zamiast oryginałów. W system Windows wbudowane są podstawowe narzędzia do backupu, o bardzo ograniczonych możliwościach. Nie trzeba jednak z nich korzystać, bowiem istnieje mnóstwo zewnętrznych programów, które pomogą nam stworzyć kopię zapasową. O podziałach backupów poniżej:

Podstawowy backupŚredniozaawansowany backupZaawansowany backup
Określa miejsca, które są objęte backupemOkreśla miejsca, które są objęte backupemDane kopiowane z wielu źródeł
W miejscu przechowywania kopii pojawiają się nowe plikiZachowuje historię plikówKopia trafia więcej niż w jedno miejsce
Nie przebiega według harmonogramuMożliwość śledzenia zmian pliku, który znajdzie się w kopii zapasowejPrzebiega według harmonogramu
Wykorzystywany w Google Drive, DropBox, narzędziach Windows Łatwość odnalezienia, kto dokonał zmian w edycjiKopie całych systemów operacyjnych
Rodzaje backup

Co archiwizujemy i w jaki sposób?

Generowanie coraz większej ilości danych i zarządzanie nimi stawia firmy przed nowym wyzwaniem. Co zrobić z danymi, które nie są już potrzebne, ale nie chcemy się ich pozbywać? Tutaj może nam pomóc system do archiwizacji danych. Dzięki nim bezpiecznie zarchiwizujemy dane w firmie.

Co archiwizujemy:

  • stacje robocze
  • serwery
  • urządzenia mobilne
  • dyski w chmurze
  • maszyny wirtualne

W jaki sposób archiwizujemy:

  • pojedyncze pliki i foldery,
  • pełne obrazy dysku,
  • klonowanie,
  • backup ciągły lub oparty na harmonogramie.

Strategia backup


Backup pełny
Kompletna kopia zapasowa wszystkich danych, która sprawdza się w przypadku poważnych awarii
Backup dyferencjalny
Tworzy kopię zapasową tych danych, które zostały zmodyfikowane od ostatniego pełnego backupu
Backup inkrementalny
Kopiowane są dane, które zostały zmienione od czasu ostatniego pełnego lub przyrostowego backupu
Backup syntetyczny
Kopia zapasowa wszystkich danych tworzona na podstawie wszystkich innych aktualnych backupów

Najważniejsze funkcje systemów do archiwizacji danych

  • różnorodność wspieranych usług
  • możliwość backup-u plików, folderów, baz danych, całych systemów i wirtualnych maszyn
  • centralna konsola zarządzająca
  • możliwość backupu otwartych plików
  • zdolność odczytu małego wycinku danych z utworzonego backup-u
  • możliwość deduplikacji
  • automatyczne zdalne przywracanie
  • błyskawiczne odzyskiwanie systemu
  • backup do chmury i odtwarzanie z chmury
  • backup na dowolne medium backupowe
  • ochrona aplikacji krytycznych
  • obsługa storage obiektowego
  • szybka instalacja i konfiguracja
  • obsługa wielu hypervisorów
  • centralne raportowanie
  • ujednolicenie zarządzania
  • efektywne, szybkie i proste w działaniu

Archiwizacja danych na nośnikach fizycznych, a w chmurze

Archiwizacja danych w chmurze jest łatwa do wdrożenia. Eliminuje konieczność inwestycji we własną infrastrukturę i przenoszenie danych do innego ośrodka. Środowisko danych w chmurze jest łatwe w obsłudze i rozbudowie. Dobrze sprawdzi się to w przypadku startupów, ponieważ backup w chmurze można łatwo stworzyć, uruchomić i jest skalowalny.

Archiwizacja danych na nośnikach fizycznych jest zbudowana tak, aby sprostać najtrudniejszym zadaniom z zakresu przetwarzania danych – od obsługi aplikacji krytycznych po wdrażanie nowej generacji sztucznej inteligencji. To rozwiązanie jest dużo bardziej zaawansowane i pozwala wykorzystać maksymalną wydajność rdzeni oraz wysoką przepustowość pamięci.

Jakie są zalety korzystania z backupu?

Jeśli mamy z jakichś powodów dzielić ludzi, to na tych, co robią kopie zapasowe i tych, którzy dopiero zaczną je robić. W dobie różnych form cyberprzestępczej działalności oraz szalejącego ransomware’u, samo posiadanie backupu nie wystarcza. Zastosowanie ochrony danych konieczne jest na wielu poziomach. Należą do nich szyfrowanie i backup w chmurze, które znacząco zmniejszają ryzyko utraty ważnych danych. Przedstawiamy najważniejsze zalety niniejszych rozwiązań.

Ochrona danych na wyższym poziomie

Jeśli rozmawiamy o ochronie danych, to zasadniczą rolę pełni w niej tzw. obwodowy system bezpieczeństwa. W firmach jej rolę spełnia złożona infrastruktura, która obejmuje zapory sieciowe i narzędzia do ochrony punktów końcowych. Na komputerach indywidualnych użytkowników zaporę może zapewniać program antywirusowy. Choć system bezpieczeństwa ma za zadanie chronić integralność danych przed zewnętrznymi atakami, jak np. próby włamań, infekcje złośliwymi oprogramowaniem oraz ransomware’m, to w sytuacji, gdy dojdzie do infiltracji na komputerze, system jest już całkowicie bezsilny, więc włamywacz może wykraść ważne dane z komputerów pracowników. Dzięki szyfrowaniu danych bezpieczeństwo danych można oddzielić od bezpieczeństwa systemu i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym dostępem osób trzecich.

Zgodność z RODO

Ten punkt będzie niezwykle istotny z punktu widzenia osób, które prowadzą własną firmę, której działalność obejmuje przetwarzanie danych osobowych. Na dbałości o bezpieczeństwo danych powinno Ci w tej sytuacji szczególnie zależeć, ponieważ leży to w Twoim szeroko pojętym interesie. Wobec osób, które prowadzą własną firmę, rozporządzenie RODO w artykule 32, jako administratorów danych, nakłada szczególny obowiązek wprowadzenia odpowiednich środków technicznych, które zapewnią bezpieczeństwo i szyfrowanie danych w stopniu odpowiadającym ryzyko ich naruszenia.

Przejęcie kontroli nad danymi

Aby postępować zgodnie z regułami właściwego wykonywania kopii zapasowych, należy utrzymywać co najmniej jedną kopię poza siedzibą przedsiębiorstwa. Wielu użytkowników ma jednak obawy, aby przekazać dane w ręce dostawcy usługi. Panuje przekonanie, że żadna usługa chmurowa nie jest w stanie zapewnić takiego bezpieczeństwa, jak własne centrum danych. Ten argument nie ma jednak racji bytu, gdy zaszyfrujemy dane firmy przed odesłaniem ich do chmury, a sami pozostaniemy jedynym posiadaczem dostępów. Szyfrowanie danych w chmurze pozwoli zachować nad nimi pełną kontrolę. W tej sytuacji nawet jeśli zrezygnujemy ze współpracy z danym usługodawcą, jeśli dane firmy są nadal zaszyfrowane i nikt nie ma do nich dostępu, nie musimy obawiać się, że osoby trzecie zdobędą nieautoryzowany dostęp.

Dostępność i wysoka skuteczność

Narzędzia, dzięki którym stworzymy backup, zarchiwizujemy dane i zaszyfrujemy pliki, są powszechnie dostępne, bardzo często w przystępnych cenach. Obsługa ich również okazuje się niezwykle intuicyjna i bezproblemowa. Często wystarczy jedynie instalacja i aktywacja, a potem wskazanie zasobów danych, które chcemy objąć kopią zapasową. Dzięki temu tworzymy backup, który jest niemal niemożliwy do odszyfrowania. Jego złamanie wymagałoby ogromnych mocy obliczeniowych oraz czasu.

Zobacz też: Jak wybrać odpowiedni serwer dla firmy? Poradnik zakupowy

Podsumowanie

Systemy do archiwizacji danych pozwalają na skuteczne przechowywanie plików w firmie. Bez odpowiednich narzędzi rośnie ryzyko utraty lub kradzieży ważnych plików firmowych. Zarchiwizowane bazy danych można przechowywać na nośnikach fizycznych lub serwerach – opcje są różne, a zależą od indywidualnych potrzeb Twojej firmy. Istotne jest to, aby wybrać bezpieczną archiwizację poufnych danych. Takie rozwiązanie zapewni ciągłość funkcjonowania biznesu oraz uchroni firmę przed zniknięciem z rynku w obliczu kryzysowego momentu.

Potrzebujesz wsparcia w zakresie systemu do archiwizacji danych?

Zapraszam do kontaktu telefonicznego ze mną pod numerem +48 515 135 478 lub mailowego pod adresem pt@sebitu.pl . Wybierzemy najlepszą opcję pod względem jakości, ceny i wymagań funkcjonalnych.

Ostatnia aktualizacja 2024-02-21

Piotr Tamulewicz - avatar.
Doradca ds. rozwiązań IT w SEBITU.