Polityka bezpieczeństwa to kluczowy dokument dla każdej firmy, która poważnie podchodzi do kwestii ochrony zasobów informatycznych i infrastruktury sprzętowej. Dlaczego jest ważna i co powinna zawierać?
W wielu firmach zagadnienia związane z cyberbezpieczeństwem są po prostu ignorowane. Przedsiębiorstwa nie mają zdefiniowanej polityki bezpieczeństwa, a jak już ją mają, to… większość pracowników nie stosuje się w pełni do zaleceń w niej zawartych.
Najlepiej pokazują to badania przeprowadzone we wrześniu 2021 r. na zlecenie firmy Sophos wśród pracowników w Polsce, Czechach i na Węgrzech. [1] Niespełna połowa pracowników polskich firm (48%) uważała, że w ich firmie niezbędne jest wdrożenie polityki bezpieczeństwa, ale już tylko 42% kadry deklarowała znajomość tych zasad i ich przestrzeganie. Aż co dziesiąty uczestnik ankiety przyznawał, że często nie stosował się do firmowej polityki bezpieczeństwa.
Brak polityki bezpieczeństwa to nie tylko problem małych i średnich firm. Zaskakująco często tego dokumentu nie posiadają duże, międzynarodowe przedsiębiorstwa. Polityki bezpieczeństwa nie ma większość firm zgłaszających się do SEBITU. Najczęściej tego typu brak odkrywany jest w sytuacji krytycznej, po ataku celowanym, kiedy jest niestety za późno na jakiekolwiek reakcje. [2]
Warto pamiętać, że najsłabszym ogniwem zawsze pozostaje pracownik. Prawie 90% infekcji i włamań wynika właśnie z błędu ludzkiego, w tym ignorowania polityki i zasad bezpieczeństwa, o czym szerzej pisałem w artykule o szkoleniach z cyberbezpieczeństwa dla pracowników >>. Nie wystarczą zabezpieczenia systemowe (PAM >> kontrola dostępu, WAF >>, MACsec itp.) ważne jest również przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, które dotyczą całej kadry — od pracowników produkcji po managerów wyższego szczebla.
Przeczytaj również: Cyberataki i malware – rodzaje i metody działania przestępców
Co chronić w firmie, aby zminimalizować ryzyko ataku? Wszystko zależy od rodzaju prowadzonego biznesu. Do danych wymagających szczególnej ochrony należą najczęściej:
Jak widać dane, które musimy chronić, dotyczą wielu obszarów. Polityka bezpieczeństwa powinna uwzględniać je wszystkie, szczególnie te ważne dla danego przedsiębiorstwa.
Polityka bezpieczeństwa to dokument, który określa najważniejsze zasady dotyczące ochrony zasobów fizycznych i informatycznych IT przedsiębiorstwa. Zawiera zbiór jasnych, precyzyjnych i dobrze zdefiniowanych reguł i wytycznych związanych z ochroną danych i zasobów informatycznych.
Polityka bezpieczeństwa nie jest pojęciem jednoznacznym. Dotyczy wielu sfer działalności firmy. W praktyce możemy mieć do czynienia z kilkoma rodzajami dokumentów.
Poza tym polityki bezpieczeństwa mogą dotyczyć określonego, wąskiego zagadnienia, który jest związany z działalnością organizacji np.
Z jednej prostej przyczyny. Jej brak lub niestosowanie się do wytycznych zawartych w polityce bezpieczeństwa może doprowadzić do cyberataku i naruszenia bezpieczeństwa danych, a w efekcie do ogromnych strat finansowych i wizerunkowych firmy.
Nie istnieje szablon czy uniwersalny wzór polityki bezpieczeństwa. Każdy tego typu dokument powinien być zawsze indywidualnie przygotowany dla wybranej organizacji. Przed zdefiniowaniem zbioru zasad i wytycznych należy przeprowadzić gruntowny audyt bezpieczeństwa aplikacji >> i infrastruktury sprzętowej IT >>, który pomoże nam wykryć luki zagrożenia i zdefiniować określone procedury zachowania w razie sytuacji kryzysowej.
Podstawowymi zasadami, na których opiera się polityka bezpieczeństwa, są:
W polityce bezpieczeństwa powinny być zawarte jasne i przejrzyste wskazówki dla pracowników, które definiują zagrożenia i ustalają zasady, które pomogą im zapobiec.
W dokumencie mogą być omówione następujące kwestie:
W zależności od potrzeb polityka bezpieczeństwa może być wzbogacona o dokumentację dodatkową, która uszczegóławia pewne zagadnienia np. metody uwierzytelniania do sieci WLAN czy sposoby korzystania z kont uprzywilejowanych >>.
Warto nadmienić, że polityka bezpieczeństwa nie jest dokumentem prawnie wymaganym. Nie musimy jej posiadać, jednak jest to rekomendowane. Jej wdrożenie i zdefiniowanie należy do wewnętrznych procedur przedsiębiorstwa. W przygotowaniu polityki bezpieczeństwa należy opierać się na konkretnych ustawach i stosować się do dyrektyw Unii Europejskiej.
Podstawową normą standaryzującą systemy zarządzania bezpieczeństwem informacji jest ISO 27001. Omawia aż 11 kluczowych obszarów bezpieczeństwa i zawiera specyfikację Systemów Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji (SZBI).
Do pozostałych dokumentów i ustaw należą między innymi:
Jak wspomniałem wcześniej, polityka bezpieczeństwa to kluczowy dokument, który pomaga zabezpieczyć infrastrukturę sprzętową i dane przechowywane w firmie. Polityka musi być ściśle dopasowana do specyfiki prowadzonego biznesu i struktury firmy. Zawsze powinna być poprzedzona audytem, który warto zlecić firmie zewnętrznej.
W związku, z tym że wytyczne i zasady zawarte w dokumencie obejmują kilka obszarów bezpieczeństwa prace nad przygotowaniem spójnej polityki powinny być też poprzedzone rozmowami z poszczególnymi działami firmy. Przy przygotowywaniu dokumenty należy skonsultować się m.in. z działem finansów, kadr czy zasobów ludzkich, aby uwzględnić wszystkie potencjalne luki i zagrożenia.
Zazwyczaj pieczę nad przygotowaniem, rozwojem i aktualizacją polityki bezpieczeństwa sprawuje główny specjalista do spraw bezpieczeństwa w firmie. Jeżeli takiej osoby/stanowiska nie ma, najlepiej zlecić tego typu zadanie firmie zewnętrznej, która będzie wykonywać audyt.
Przypisy: