Co robić, gdy musimy dostosować zakupiony kilka lub kilkanaście lat temu system finansowo-magazynowy z urządzeniami do obsługi kodów kreskowych?
Inspiracją do napisania tego artykułu były dwa zapytania od potencjalnych klientów. Co ciekawe oboje borykali się z problemem, który związany był dostosowaniem i integracją istniejącego modułu finansowego i magazynowego z systemem obsługi kodów kreskowych. W obu przypadkach dostawcy dedykowanego oprogramowania, które obsługiwało operacje firmowe, nie oferowali takiej opcji, co postawiło klientów w dość trudnej sytuacji.
Przypuśćmy, że w naszej firmie od kilku lub kilkunastu lat funkcjonuje system finansowo-magazynowy. Aby móc skutecznie konkurować na rynku, chcemy się rozwijać — unowocześnić infrastrukturę, a także przyspieszyć wykonywanie operacji magazynowych. Jednym z pierwszych kroków jest wdrożenie systemu kodów kreskowych. I w tym momencie pojawia się pierwszy problem. Okazuje się, że system działający w przedsiębiorstwie nie posiada funkcjonalności pozwalających na zintegrowanie go z urządzeniami mobilnymi takimi jak kolektory magazynowe >>, czytniki kodów kreskowych czy systemami do automatyzacji znakowania >>. Informacje odczytywane przez urządzenia nie mogą zostać przesłane i przetworzone w odpowiedni sposób w systemie.
Z tego typu problemem zazwyczaj spotykają się przedsiębiorcy, w których firmach wdrożono system autorski (dedykowany tylko i wyłącznie na potrzeby przedsiębiorstwa, magazynu) lub oprogramowanie jest z segmentu niszowego.
Co robimy w pierwszej kolejności? Oczywiście dzwonimy do dostawcy oprogramowania.
Niestety w niektórych przypadkach okazuje się, że twórcy oprogramowania nie przewidzieli takiej sytuacji i nie stworzyli furtki do integracji, nie mówiąc już o dedykowanym oprogramowaniu, które mogłoby być wykorzystane na urządzeniach mobilnych takich jak kolektory danych, skanery czy terminale wózkowe.
Taka sytuacja nie zdarza się, gdy korzystamy z rozwiązanie popularnych i renomowanych producentów. Duże firmy specjalizujące się w projektowaniu tego typu systemów zdają sobie sprawę z potencjału, jaki kryje się w mobilności pracowników. Z tego powodu swoje produkty — system ERP wraz z modułem gospodarki magazynowej lub też nawet zaawansowany system do zarządzania magazynem WMS >> — oferują od razu w wersji na urządzenia mobilne.
Mamy kilka opcji do wyboru.
Najlepszym i najtańszym rozwiązaniem jest zakup takiego oprogramowania od dostawcy, który dostarczyła stary system. W przypadku gdy firma nie posiada gotowego rozwiązania, wówczas warto namówić ją do stworzenia tego typu opcji. Niestety nie zawsze jest nie to możliwe, ponieważ dostawca usługi może nie dysponować odpowiednimi zasobami umożliwiającymi napisanie tego typu aplikacji.
Jeżeli nasz dostawca usług nie posiadała oprogramowania, a także nie ma możliwości go stworzenia, wówczas musimy się zwrócić do innej firmy zewnętrznej.
Warto uświadomić sobie, że tego typu rozwiązanie nigdy nie należy do najtańszych. W tej opcji koszt połączenia starego systemu i dostosowanie go do nowych warunków może znacznie przekraczać finanse, które zainwestowaliśmy w cały system.
Wynika to między innymi z tego, że:
W wielu przypadkach budowanie nowego systemu i integrowanie ze starym jest mocno nieopłacalne. W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem może być zakup i wdrożenie całkowicie nowego systemu WMS. Nowy systemu WMS oprócz wymaganych przez nas funkcjonalności, będzie posiadał opcje dodatkowe, które mogą przydać nam się w przyszłości. Systemy renomowanego marek, zazwyczaj są bardziej elastyczne i lepiej dostosowują się do zmieniających się warunków.
Zobacz też: Kolektory danych z Windows, a koniec wsparcia technicznego >>
Koszt zaprojektowania dodatkowego oprogramowania przez firmę zewnętrzną w naszym przykładzie oscylował w granicach 190 tys. zł. Wdrożenie nowego WMS to wydatek rzędu 130 tys. zł. Jak widać, różnice między stworzeniem modułu przez firmę zewnętrzną, a wdrożeniem nowego systemu mogą być znaczące. Czasami lepszym rozwiązaniem jest postawienie wszystkiego od nowa.
Zapraszam do kontaktu telefonicznego ze mną pod numerem +48 515 135 478 lub mailowego pod adresem pt@sebitu.pl. Wybierzemy najlepsze rozwiązanie dla ciebie pod względem jakości, ceny i wymagań funkcjonalnych.