Urządzenie mobilne, łatwo dostępny internet, cloud computing zmieniły sposób prowadzenia biznesu. Pracownicy mają dostęp do aplikacji i danych firmowych w każdej chwili, z dowolnego miejsca i urządzenia. W pracy coraz częściej korzystają też z własnego sprzętu. Jak zapanować nad urządzeniami mobilnymi w firmie? Warto sięgnąć po rozwiązanie MDM.
Według różnych szacunków niemal 2/3 pracowników korzysta z urządzeń osobistych w pracy – niezależnie od tego, czy zasada BYOD obowiązuje czy nie.
To rozwiązanie ma wiele zalet, szczególnie z punktu widzenia pracownika, który ma możliwość połączenia i przesyłania danych do firmy lub kontaktu ze zwierzchnikiem nawet przy pomocy prywatnego smartfona. Pozwala mu to zachować elastyczność w pracy i utrzymać balans między życiem prywatnym i obowiązkami zawodowymi.
Rozbudowa sieci firmowej WLAN >> i pojawienie się w niej większej liczby urządzeń mobilnych stanowi jednak poważne wyzwanie związane z bezpieczeństwem. Każde mobilne urządzenie firmowe i prywatne (smartfon, tablet, IoT), które znajduje się w chmurze, ale nie jest skutecznie zarządzane i zabezpieczone, może być potencjalnym źródłem zagrożenia. Rozwiązaniem tego problemu jest kontrola dostępu do sieci >> i wdrożenie w przedsiębiorstwie systemu do zarządzania urządzeniami mobilnymi, czyli MDM.
MDM (skrót od angielskiego Mobile Device Management) to oprogramowanie, które umożliwia zarządzanie, zabezpieczenie i monitoring wszystkich urządzeń mobilnych wykorzystywanych w miejscu pracy i znajdujących się w firmowej sieci. W zależności od oprogramowania MDM może kontrolować urządzenia z jednym lub kilkoma systemami operacyjnymi (iOS, Android, Windows, macOS i Chrome OS).
Rozwiązania MDM mogą być dostępne w dwóch formach: na serwerze lokalnym lub w chmurze jako Software-as-a-Service (SaaS). To drugie rozwiązanie jest znacznie popularniejsze z uwagi na niższe koszty wdrożenia i obsługi.
MDM oparty na platformie SaaS składa się z dwóch elementów:
Aby można było zarządzać i konfigurować urządzenia mobilne najpierw muszą zostać zarejestrowane na platformie. Umożliwiają to bramki rejestracyjne udostępniane są przez wszystkich wiodących dostawców urządzeń mobilnych jak Apple, Google, Samsung i Microsoft. Można też tego dokonać ręcznie za pomocą tokena, kodu QR lub NFC albo przez e-mail / SMS.
Zarejestrowane urządzenie staje się jednym z elementów sieci, na którym obejmują pieczę administratorzy. Oprogramowanie MDM za pośrednictwem interfejsów programowania aplikacji (API) wbudowanych w system operacyjny może w ten sposób wysyłać zestaw poleceń do urządzenia.
Zakres funkcji, które znajdują się w danym rozwiązaniu MDM, różni się w zależności od dostawcy. Zasadniczo większość z tych aplikacji pozwala na:
Nietrudno dostrzec, że tego typu rozwiązanie daje sporo korzyści dla firmy. Mamy dostęp i możliwość zarządzania użytkownikami i ich urządzeniami z jednego miejsca. MDM pozwala nam na zachowanie bezpieczeństwa danych i urządzeń a przede wszystkim podwyższa produktywność i w ostatecznym rozrachunku daje spore oszczędności.
Systemu MDM stają się coraz popularniejsze, dlatego coraz dostawców oferuje tego typu usługi. Przy wyborze odpowiedniego oprogramowanie warto skupić się na kilku elementach, które pozwolą doskonale dopasować rozwiązanie do potrzeb firmy.
Jak już wspominałem, rozwiązanie MDM może być zlokalizowane na serwerze lokalnym lub w chmurze jako rozwiązanie Software-as-a-Service (SaaS). Wdrożenie MDM-u na serwerze lokalnym wiąże się ze zdecydowanie wyższymi kosztami dotyczącymi samej instalacji, jak i późniejszej konfiguracji oprogramowania i serwisu sprzętu. Z tego względu korzystniejszym rozwiązaniem wydaje się opcja w chmurze pozwalająca na zarządzanie wszystkimi urządzeniami w sieci z dowolnego miejscu na świecie. W rozwiązaniu typu cloud wszystkie kwestie dotyczące konfiguracji, zabezpieczeń i aktualizacją oprogramowania spoczywają na dostawcy usługi, co jest niezwykle korzystnym i wygodnym rozwiązaniem.
Smartfony, tablety, terminale wózkowe >>, kolektory danych >> urządzenia IoT pracują na podstawie różnych systemów operacyjnych. Nawet jak danej organizacji zdecydujemy się na wykorzystanie urządzeń opartych na systemie Android może okazać się, że część naszych pracowników wykorzystuje urządzenia (BYOD) z Windowsem lub iOS. Jeżeli chcemy sprawować kontrolę nad wszystkimi użytkownikami w sieci firmowej, wówczas będziemy musieli znaleźć rozwiązanie, które będzie mogło w pełni zintegrować potrzeby organizacji w tym aspekcie.
Oprogramowanie MDM musi być skalowalne i elastycznie dopasowywać się do bieżących potrzeb i rozbudowy organizacji. Stworzenie systemu ma sens tylko i wyłącznie wówczas gdy będzie ono obsługiwać wszystkie urządzenia obecnej i przyszłej w infrastrukturze. Tego względu musi zapewniać obsługę dostatecznej dużej liczby urządzeń teraz, jak i w przyszłości. Przy poszukiwaniu dostawcy usług warto zwrócić uwagę, jaką maksymalną liczbę użytkowników możemy podpiąć i czy system jest przygotowany do zarządzania dużą liczbą użytkowników.
Jednym z największych powodów wdrażania rozwiązania MDM jest zabezpieczenie danych znajdujących się na urządzeniach mobilnych. Zarządzanie bezpieczeństwem ma kluczowe znaczenie i powinno być priorytetem w wyborze oprogramowania MDM. Planując wdrożenie systemu, należy gruntownie przyjrzeć się poziomom zabezpieczeń, jakie oferuje. Istotne jest, aby wybrać produkt, który między innymi:
Doświadczenie użytkownika związane z platformą to aspekt, który jest marginalizowany, chociaż ma istotne znaczenie. Warto przyjrzeć się jakie rozwiązania pod względem oferuje dana platforma. Jak wygląda interfejs? Czy obsługa jest intuicyjna i przyjazna? Czy platforma zapewnia np. automatyczną/samodzielną rejestrację i wsparcie?
W zależności od branży twoja firma może wymagać obsługi określonych aplikacji biznesowych lub aplikacji zewnętrznych. Z tego względu warto sprawdzić, czy wybrane rozwiązanie będzie w stanie je obsłużyć i w jaki sposób aplikacje są dystrybuowane na zarejestrowanych urządzeniach.
W infrastrukturze firmy działa wiele systemów. Rozwiązanie MDM powinno łatwo integrować się z istniejącymi już narzędziami i urządzeniami zarządzania, wsparcia i raportowania. To nie tylko zredukuje koszty, ale sprawi, że wdrożenie systemu będzie przynosić jeszcze więcej korzyści.
Zarządzenie urządzeniami mobilnymi to usługa kluczowa w skali działalności firmy. Wszelkiego typu awarie lub problemy z nią związane powinny być na bieżąco i regularnie usuwane. Z tego powodu warto gruntownie przyjrzeć się usłudze suportu i pomocy technicznej.
Działanie systemu MDM najlepiej przetestować w praktyce. Większość dostawców tego typu rozwiązań zapewnia pewien okres próbny, w którym można sprawdzić i przetestować działanie systemu. W ten sposób możesz dowiedzieć się, czy dana oprogramowanie spełnia twoje wymagania. W przypadku gdy nie jest wystarczające, zawsze możesz z niego zrezygnować.
Zadzwoń do mnie po bezpłatną konsultację, jestem dostępny pod numerem +48 515 135 478 lub mailowego pod adresem pt@sebitu.pl. Wybiorę dla ciebie najlepsze rozwiązanie MDM dla twojego biznesu.