Mobile Device Management – na co należy zwrócić uwagę?
Mężczyzna skanuje towara w magazynie za pomocą czytnika kodów kreskowych
Oprogramowanie do kolektorów danych
Mobile Device Management – na co należy zwrócić uwagę?
Mężczyzna skanuje towara w magazynie za pomocą czytnika kodów kreskowych
Oprogramowanie do kolektorów danych
Pokaż wszystko

Kioski multimedialne – jak wykorzystać je w biznesie?

Przykładowy kiosk multimedialny

Kioski informacyjne umożliwiają szybki dostęp do informacji niezależnie od czasu i lokalizacji. Jakie są zalety wykorzystania z tego typu interaktywnych urządzeń i na co zwrócić uwagę przy wyborze infokiosku?

W ostatnich latach zmienił się sposób, w jaki klienci poszukują i przyswajają informacje. Dostęp do internetu, urządzenia mobilne, interaktywność mediów sprawiły, że przyzwyczaili się do szybkiego i łatwego dostępu do istotnych danych i faktów w każdym miejscu i czasie. Niestety nie zawsze jesteśmy zaoferować im kontakt z konsultantem lub osobą udzielającą informacji wszędzie, gdzie potencjalnie mogą ich potrzebować. W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest wykorzystanie tzw. infokiosków.

Czym są kioski informacyjne?

Kojarzycie interaktywne ekrany dotykowe, które najczęściej ustawione są w dużych centrach handlowych lub w punktach informacyjnych? To jest właśnie infokiosk. Umieszczany jest w przestrzeni publicznej, aby dostarczać każdemu zestawu określonych informacji lub umożliwiać przeprowadzenie konkretnej transakcji.

Kiosk interaktywny zazwyczaj składa się z komputera i ekranu. Umożliwia wprowadzenie danych przez użytkownika za pomocą ekranu dotykowego lub klawiatury. Różnica między kioskiem a standardowym komputerem polega na tym, że infokiosk obsługuje tylko i wyłącznie aplikacje, które zostały opracowane do określonego celu np. zawierają plan centrum handlowego czy informacje dla zwiedzających muzeum.

W zależności od potrzeb kioski informacyjne mogą być dodatkowo wyposażone w:

  • klawiaturę;
  • manipulatory kulkowe;
  • skaner kodów kreskowych
  • czytnik dowodów osobistych (pobierający automatycznie dane zawarte w dowodzie)
  • czytnik kart magnetycznych
  • czytnik kart chipowych
  • czytnik kart nośników pamięci
  • kamerę
  • WiFi
  • USB
  • wrzutnik monet
  • a nawet drukarkę etykiet

Infokioski:
Mają dość ograniczoną funkcjonalność. Jak wspomniałem wyżej, to urządzenia zaprojektowane do wykonania jednego zadania, dlatego wyposażone są w ograniczony zestaw określonych funkcji.

  • Projektowane są do użytku publicznego i biznesowego. Kioski informacyjne to przede wszystkim urządzenia, które są instalowane w miejscach publicznych lub do określonych celów biznesowych. A to oznacza, że może z nich korzystać każdy w celu uzyskania informacji lub przeprowadzenia konkretnej transakcji. Korzystanie z nich jest bezpłatne.
  • Są samoobsługowe. Kioski informacyjne mogą być obsługiwane przez klientów, konsumentów czy petentów bez pomocy osoby trzeciej.
  • Są zdalnie sterowane i zarządzane. Kioski (urządzenia peryferyjne) podłączone są centralnego serwera, który pozwala na dynamiczne zarządzanie treścią (CMS) i reklamami (adserver) oraz kontrolę ich stanu. Taki system pozwala rozwiązywać problemy z urządzeniami bez wizyt na miejscu.

Kioski informacyjne mogą przybierać różne formy w zależności od tego, jakie jest ich przeznaczenie. Możemy wyróżnić m.in. kioski informacyjne stawiane we wnętrzach budynków oraz outdoorowe. Kioski mogą służyć tylko do prezentacji oferty lub wyszukiwania informacji. Rozbudowane wersje przeznaczone są np. do wykonywania transakcji płatniczych czy druków kart parkingowych.

Kiosk multimedialny na lotnisku do odprawy pasażerów

Gdzie wykorzystuje się kioski multimedialne?

Kioski informacyjne mają bardzo wszechstronne zastosowanie. Zazwyczaj wykorzystuje się je do celów informacyjnych, a także transakcyjnych. Kioski biznesowe stosowane są w sektorze publicznym oraz biznesie.

Zastosowanie kiosków w sektorze publicznym

Urzędy i placówki użyteczności publicznej. Kioski informacyjne to również standardowe wyposażenie wielu urzędów, a także poczty. Wykorzystywane są zazwyczaj do prezentacji najważniejszych informacji urzędowych, pełnią funkcję punktów informacyjnych, służą do rejestracji petentów, ale mogą też również umożliwiać wykonywanie konkretnych transakcji.

Transport. Na wielu dworcach i lotniskach kioski informacyjne ułatwiają pasażerom odprawę, zakup biletów czy znalezienie peronów i bramek za pomocą mapy.

Placówki oświatowe i kulturalne. Kioski informacyjne w bibliotece zawierające katalogi książek lub pozwalające na zapoznanie się z ofertą kulturalną np. kalendarium imprez w danej placówce.

Zastosowanie w biznesie (sektor prywatny)

Przedsiębiorstwa i magazyny. Kioski multimedialne typu wirtualna recepcja mogą służyć m.in. do kontroli wejść na teren firmy pracowników i kontrahentów (wizyjny system kontroli miejsca). Przykład działania: kierowcy ciężarówek przed wjechaniem muszą dać dowód do zeskanowania, przy okazji mają krótkie szkolenia BHP i wizualną mapę w jaki sposób dojechać do miejsca docelowego i informacje o COVID. Sprawdzają się również w magazynach jako wsparcie WMS czy element systemu automatyzacji wydruku.

Banki. Najpopularniejszym rodzajem jest oczywiście kiosk transakcyjny do realizacji określonych operacji bankowych. Często wykorzystywane są kioski z kamerami, za pomocą których można wykonać np. połączenie z opiekunem klienta.

Restauracje i hotelarstwo. W tych branżach kioski informacyjne służą przede wszystkim do prezentacji aktualnych ofert i promocji, zawartości menu a także do składania zamówień. W przypadku hoteli mogą one umożliwiać samodzielne meldowania gości a także rezerwację usług dodatkowych.

Handel i sprzedaż detaliczna. Największymi odbiorcami kiosków informacyjnych są centra handlowe oraz duże sieci detaliczne. Zazwyczaj infokioski ułatwiają nawigację po obiekcie (np. plan centrum handlowego z wyszukiwarką sklepów) a przede wszystkim umożliwiają prezentację aktualnych ofert i promocji. W wielu przypadkach można za ich pomocą dokonać konkretnej transakcji (np. zamówić produkt, odbitki zdjęć).

Oczywiście to tylko kilka z licznych możliwości, jakie daje zastosowanie kiosków informacyjnych. Warto pamiętać, że z perspektywy klientów to przede wszystkim urządzenie, które może zaprezentować dane (ofertę produkty czy plan budynku) w przystępnej i atrakcyjnej wizualnie formie a do tego pozwala na łatwą i intuicyjną obsługę.

Przykładowe funkcjonalności kiosku typu wirtualna recepcja (Źródło: SEBITU)

Jakie są zalety stosowania kiosków informacyjnych?

Kioski informacyjne to urządzenia, które dostarczają mnóstwa korzyści dla organizacji czy firmy. W wielu przypadkach oprócz konkretnej funkcji np. dostarczania informacji pełnią one funkcje dodatkowe jak reklamową czy PR-ową.

  • Przyspieszają obsługę klientów. Dzięki temu, że kioski informacyjne są samoobsługowe dostępne dla każdego i łatwe w obsłudze pozwalają na szybką i łatwą interakcję między konsumentem a daną firmą. Kioski informacyjne odciążają, a czasami zastępują pracownika firmy np. udzielając niezbędnych informacji na temat ceny danego produktu czy lokalizacji konkretnego obiektu.
  • Pozwalają na szybki dostęp do informacji. Kioski informacyjne to urządzenia, które działają cały czas, bez przerwy – 24 godziny na dobę. Można z nich skorzystać w każdej chwili. Oferują konkretne i wyselekcjonowane informacje w związku z tym użytkownik może uzyskać je szybko, nie tracąc niepotrzebnego czasu.
  • To oszczędność pieniędzy. Samoobsługowy, działający przez 24 godziny kiosk może obsłużyć więcej klientów niż fizyczny pracownik. To znacznie poprawia wydajność i efektywność pracy, co wprost przekłada się na zyski dla firmy. Zdalne zarządzanie umożliwia zmiany konfiguracji, a czasem naprawę urządzenia bez konieczności wizyty na miejscu, co również znacznie redukuje koszty obsługi.
  • Przyciągają uwagę. Duże, kolorowe interaktywne ekrany dotykowe wpływają pozytywnie na wrażenia użytkownika. Doskonale nadają się do wyświetlania reklam i ofert, które z pewnością zostaną zauważone.
  • Mają wiele zastosowań. Kioski informacyjne mogą wykonywać różne funkcje. Możemy dostosować urządzenie do naszych potrzeb i znacznie zredukować koszty obsługi klientów.

Przeczytaj też: Mobilne stanowisko pracy na magazynie

Na co warto zwrócić uwagę przy wyborze kiosku informacyjnego?

Kioski informacyjne dostępne są w wielu formach i funkcjonalnościach. W ten sposób można dostosować je do indywidualnych potrzeb organizacji i firmy.

Lokalizacja

Jedną z pierwszych kwestii, które należy rozważyć to lokalizacja kiosku informacyjnego. Czy będzie umieszczony w budynku czy może na zewnątrz? Jak wiele miejsca masz do zagospodarowania? Jeżeli dysponujesz bardzo ograniczoną przestrzenią wówczas warto rozważyć infokiosk ścienny.
Urządzenia, które będą instalowane na zewnątrz, muszą być wyposażone w dodatkowe elementy jak systemy chłodzenia, specjalne grzałki oraz interaktywne ekrany, które umożliwią odczytywanie informacji nawet w warunkach dużego nasłonecznienia. Kioski, które będą działać na zewnątrz muszą wyróżniać się dużą odpornością na działanie warunków atmosferycznych oraz uszkodzeń mechanicznych.

Funkcjonalność

Do jakich zadań będzie przeznaczony kiosk informacyjny? Czy będzie tylko wyświetlał informacje dotyczące lokalizacji lub oferty? Czy za jego pomocą będzie można wydrukować kartę parkingową a może dokonać transakcji? Te funkcjonalności będą wpływały na jego wielkość i kształt. Kioski, w których można wydrukować kwit czy kartę parkingową mają większe gabaryty, ponieważ muszą pomieścić dodatkowe urządzenia m.in. drukarkę czytnik kart płatniczych. Z kolei kioski informacyjne, których głównym zadaniem jest wyświetlanie oferty mogą przybierać formy kompaktowe.

Zobacz też: Yard Management System w logistyce – dlaczego warto wdrożyć go w firmie?

Komponenty (hardware)

Zamawiając infokiosk trzeba zwrócić uwagę na jakość komponentów, które wykorzystywane są w jego konstrukcji. Warto przyjrzeć się producentom ekranów LCD, drukarek, klawiatur, czytników kart, kamer, czujników podczerwieni i Bluetooth. Wpływa to na trwałość niezawodność funkcjonowania danego sprzętu.

Oprogramowanie

Kolejnym kluczowym elementem jest oprogramowanie, jakie zainstalowane będzie w infokiosku. To przede wszystkim za jego pomocą potencjalny klient będzie się komunikował z twoją firmą. Z tego względu warto zadbać o to, aby oprogramowanie robiło “dobre wrażenie” było przyjazne w obsłudze i niezawodne.

Design

Kiosk informacyjny ma być funkcjonalny, ale powinien stanowić wizytówkę firmy. Istotne jest, aby wywierał pozytywne wrażenie na użytkownika, a także wpisywał się w identyfikację wizualną firmy. W tym zakresie masz wiele możliwości do wyboru, ponieważ kioski można dowolnie konfigurować, modyfikować pod kątem koloru, materiału wykończenia i kształtu itd.

Support

Kioski informacyjne działają w przestrzeni publicznej a z ich funkcjonalności może korzystać w każdy. Z tego względu szczególnie narażone są na awarie. Istotne jest, aby producent kiosków informacyjnych lub firma zajmująca się ich obsługą kiosków gwarantowała szybką pomoc i serwis, które pozwoliłyby na funkcjonowanie kiosku bez dłuższych przestojów.

Szukasz odpowiedniego kiosku informacyjnego lub multimedialnego?

Zapraszam do kontaktu telefonicznego ze mną pod numerem +48 515 135 478 lub mailowego pod adresem pt@sebitu.pl. Wspólnie wybierzemy najlepsze rozwiązanie pod względem jakości, ceny i wymagań funkcjonalnych.

Ostatnia aktualizacja 2024-01-18

Piotr Tamulewicz - avatar.
Doradca ds. rozwiązań IT w SEBITU.