VPN i MACsec: szyfrowanie ruchu sieciowego
IPS i deszyfracja ruchu
VPN i MACsec: szyfrowanie ruchu sieciowego
IPS i deszyfracja ruchu
Pokaż wszystko

Jak zadbać o bezpieczeństwo poczty e-mail?

Skrzynki mailowe i korespondencja pracowników to zazwyczaj najsłabiej zabezpieczane obszary w wielu firmach. Czy zdajesz sobie sprawę, że większość ataków hakerskich zaczyna się właśnie od e-maila? Jak chronić pocztę firmową przed tego typu incydentami?

Dlaczego zabezpieczenie poczty elektronicznej jest tak ważne?

W ostatnich latach liczba ataków phishingowych na infrastruktury firm wzrosła w zastraszającym tempie. Co gorsza, przestępcy coraz lepiej radzą sobie obchodzeniem zabezpieczeń, a ich działania stają się bardziej wyszukane i … kreatywne.
Pomimo tych zmian poczta elektroniczna jest dla hakerów nadal jednym z najlepszych i najskuteczniejszych sposobów na dostanie się do wewnętrznej sieci przedsiębiorstwa. Z raportu CISCO dotyczącego trendów w zakresie zagrożeń cybernetycznych wynika, że phishing odpowiadał za około 90% naruszeń danych. Verizon w raporcie sugeruje wręcz, że ataki phishingowe inicjowane przez e-maila stanowią aż 96% incydentów (podczas gdy 3% to ataki przez złośliwe strony internetowe, a tylko 1% przez telefon).

Jak cyberprzestępcy wykorzystują e-maila do ataku?

Słabe zabezpieczenie firmowych skrzynek i korespondencji elektronicznej, brak przestrzegania polityki bezpieczeństwa przez pracowników może spowodować poważne naruszenia, a finalnie zainfekowanie złośliwym oprogramowaniem całego systemu. Hakerzy wykorzystują pocztę e-mail na wiele sposobów. W większości przypadków zamieszczają w nich zainfekowane linki lub oprogramowanie ransomware. Do najczęstszych i najbardziej popularnych metod hakerskich wykorzystujących pocztę elektroniczną należą:

E-mail phishing.

Oszustwo za pośrednictwem poczty e-mail, w którym haker, stosując socjotechnikę, stara się nakłonić użytkownika do ujawnienia osobistych lub poufnych danych jak np. numer karty kredytowej czy hasło do systemu. Zazwyczaj tego typu maile zawierają linki do fałszywych stron, które specjalizują się w wyłudzaniu poświadczeń lub innych informacji. Odmianą tego typu ataku jest spear phishing, w którym mail wysyłany jest do konkretnego użytkownika i zazwyczaj ma charakter bardzo spersonalizowany.

Spam.

Cyberprzestępcy bardzo często rozsyłają niechciane wiadomości, czyli spam, aby dostarczyć na skrzynki pocztowe złośliwe oprogramowanie. Niektórym mailom udaje się ominąć zabezpieczenia i wówczas po otworzeniu wiadomości do komputera użytkownika wprowadzone zostaje oprogramowanie ransomware.

Konsekwencją kliknięcia w link lub otworzenie maila jest zainfekowanie, przejęcie lub zablokowanie systemu i paraliż działalności całego przedsiębiorstwa, a niekiedy milionowe straty.
Aby skutecznie chronić się przed spamem, wirusami i phishingiem trzeba do ochrony poczty zaprzęgnąć zaawansowane technologie. Pomocny w wybraniu odpowiednich sposobów zabezpieczeń i kontroli dostępu do sieci wewnętrznej, w tym poczty e-maili będzie audyt aplikacji i audyt infrastruktury IT.

Jak chronić pocztę e-mail w firmie?

Na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań mających na celu ochronę poczty email.

  • Filtry antyspamowe, które oddzielają bezpieczne maile od spamowych i phishingowych, kierując je do odrębnej skrzynki odbiorczej.
  • Ochrona antywirusowa czyli oprogramowanie dedykowane, którego zadaniem jest skanowanie przychodzącej i wychodzącej poczty mail i ewentualnie blokowanie e-maili, które zawierają załączniki zainfekowane wirusem.
  • Szyfrowanie danych. Specjalne oprogramowanie, którego celem jest zabezpieczenie danych zawartych w treści maila tak, aby osoby z zewnątrz nie mogły przechwycić informacji.

Aby w pełni zabezpieczyć pocztę e-mail, nie wystarczy korzystać tylko z filtrów antyspamowych czy szyfrowania danych. Kompleksowa ochrona poczty będzie możliwa tylko wówczas, kiedy wiadomości wychodzące i przychodzące będą weryfikowane pod każdym względem. Takie rozwiązania oferują bramy bezpieczeństwa poczty e-mail.

Bramy bezpieczeństwa poczty e-mail – jak to działa?

Brama bezpieczeństwa poczty e-mail (SEG) to kompleksowe rozwiązanie w formie urządzenia wirtualnego lub oprogramowania w chmurze, które służy do monitorowania ruchu, wysyłanych i odbieranych wiadomości e-mail. Oferuje zestaw narzędzi do zarządzania, filtrowania i szyfrowania korespondencji firmowej. Brama bezpieczeństwa poczty e-mail skutecznie wychwytuje spam, maile phishingowe, załączniki zawierające złośliwe oprogramowanie czy inne niebezpieczne treści.

Jakie są funkcje bramy bezpieczeństwa e-mail?

Zaawansowana ochrona przed zagrożeniami (Advanced Threat Protection) to zestaw narzędzi analitycznych, które zaprojektowane zostały do ochrony przed poważnymi zagrożeniami. Używa narzędzi behawioralnych, heurystycznych i sandbox’a, które pozwalają skutecznie walczyć z atakami ukierunkowanymi i typu zero-hour.
ATP wykorzystuje rozbudowane filtrowanie antyspamowe i antywirusowe, aby móc w czasie rzeczywistym reagować na pojawiające się zagrożenie.

Jak to wygląda w praktyce?

Mail przechodząc przez bramę zostaje przeskanowany pod kątem spamu i wirusów.
Wiadomości, w których wykryto niebezpieczną zawartość, są automatycznie blokowane i usuwane.
Maile o nieznanej, podejrzanej treści zostają zdetonowane w tzw. piaskownicy (sandbox) i poddane monitoringowi.

Oceniany jest stopień zagrożenia.

Przy negatywnej ocenie mail wraz z załącznikiem zostaje zablokowany. Dodatkowo wszystkie dane o nowym zagrożeniu przesyłane są do centralnego systemu bramy, aby móc chronić pozostałych użytkowników poczty elektronicznej.

Szyfrowanie.

Rozwiązania tego typu oferują różne rodzaje zaawansowanego szyfrowania, które ukrywają treść korespondencji przed oczami osób do tego niepowołanych. W ten sposób mamy pewność, że wszystkie poufne wiadomości wychodzące z naszej skrzynki pocztowej i od pracowników nie zostaną wykradzione i wykorzystane.

Filtrowanie wychodzące.

Bramy bezpieczeństwa filtrują nie tylko maile, które przychodzą do użytkownika, ale również wszystkie wiadomości wychodzące. Poczta monitorowana jest między innymi pod kątem treści adresowej i tematu wiadomości. W ten sposób zapobiegamy sytuacji, w której zainfekowany komputer wysyła spam z konta firmowego i minimalizujemy ryzyko dostania się domeny firmowej na listę spamową. Unikamy również wycieku wrażliwych informacji.

Jakie są zalety wykorzystania bramy bezpieczeństwa e-mail?

Wszechstronna i skuteczna ochrona przed wirusami.

Narzędzie wykorzystuje potężne filtry antyspamowe i antywirusowe pozwalające na szybkie wykrycie niebezpieczeństw, które mogą dotrzeć za pośrednictwem maila. Bramy wyposażone są w obszerne i na bieżąco aktualizowane bazy danych wirusów, dzięki czemu utrzymany jest wysoki poziom bezpieczeństwa.

Buforowanie e-maili.

Korzystając z bramy bezpieczeństwa można wysyłać maile nawet wówczas, gdy połączenie sieciowe jest bardzo wolne lub niedostępne (np. z powodu awarii serwera). Przy rozwiązaniu typu cloud maile mogą być kolejkowane nawet do 96 godzin i wysyłane ponownie.

Szybka reakcja na nowe zagrożenia.

Bramy bezpieczeństwa poczty e-mail oferowane przez renomowanych dostawców sprzężone są z rozbudowanymi centralami bezpieczeństwa, które 24-godziny na dobę monitorują i wykrywają nowe zagrożenia internetowe. W wielu przypadkach nowe sygnatury zabezpieczeń i reguły dostępne są w systemie nawet po kilku minutach od ich wykrycia.

Łatwość wdrożenia i skalowalność.

Bramy bezpieczeństwa email funkcjonujące w chmurze zazwyczaj nie wymagają kosztownych wdrożeń i zaawansowanej konfiguracji. Bez wątpienia zaletą tego rozwiązania jest również duża skalowalność i brak dodatkowych opłat za zwiększenie liczby użytkowników. Oznacza to, że nawet w przypadku rozwoju firmy poziom zabezpieczeń poczty zostanie na tym samym poziomie bez ponoszenia dodatkowych kosztów

Podsumowanie

Wdrożenie skutecznych narzędzi do ochrony firmowej poczty e-mail, połączona z innymi rozwiązaniami jak: NDR, MFA czy WAF pozwoli na uniknięcie większości zagrożeń cybernetycznych. Bramy bezpieczeństwa poczty e-mail, które łączą narzędzia antywirusowe, antyspamowe z ochroną danych (szyfrowanie) skutecznie zapobiegają atakom polegającym na phishingu czy atakom DoS /DDoS. Niepodważalnym atutem tego rozwiązania są stosunkowo niskie koszty wdrożenia, skalowalność i wysoka skuteczność, która poprawi poziom bezpieczeństwa w firmie.

Potrzebujesz skutecznego narzędzia do zabezpieczenia firmowej poczty?

Zapraszam do kontaktu telefonicznego ze mną pod numerem +48 515 135 478 lub mailowego pod adresem pt@sebitu.pl . Wybierzemy najlepszą opcję pod względem potrzeb biznesowych.

Ostatnia aktualizacja 2024-02-21

Piotr Tamulewicz - avatar.
Doradca ds. rozwiązań IT w SEBITU.