Jak weryfikować integratora IT?

Współpraca biznesowa w biznesie
Kanał dystrybucyjny w branży IT
4 listopada, 2020
Pracownik magazynu obsługujący system WMS
Jak wybrać system WMS?
9 listopada, 2020

Jak weryfikować integratora IT?

Właściciel firmy pisze na komputerze

Na jakie elementy warto zwracać uwagę przy weryfikacji integratora IT? Jak ocenić czy będzie on właściwym wyborem dla Twojej firmy i oczekiwanym partnerem w biznesie?

Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, jak cenne dla przedsiębiorstwa są sprawne i spójne procesy informatyczne. W wielu przypadkach są one istotnym elementem warunkującym dynamiczny rozwój, osiąganie wyników finansowych, a czasami stanowi o “być albo nie być” całej organizacji.

Integrator IT w tej układance pełni kluczową funkcję. Do jego zadań należy przecież przygotowanie planu, a następnie skonfigurowanie wszystkich technologii w taki sposób, aby stworzyły spójny system informatyczny odpowiadający na potrzeby konkretnego przedsiębiorstwa.

Często zdarza się, że nad zapewnieniem kompleksowego systemu w danej firmie pracuje kilku integratorów, którzy specjalizują się w konkretnych obszarach informatycznych. Jeden partner dostarcza rozwiązanie ERP, inny zajmuje się infrastrukturą IT (serwery, macierze, archiwizacja danych), a jeszcze inny sieciami LAN/WAN i bezpieczeństwem informatycznym. W takiej sytuacji niezwykle ważna jest współpraca między poszczególnymi firmami i nastawienie na efekt końcowy.

Każde źle wybrane rozwiązanie, błędna decyzja czy nietrafione narzędzie może w ostatecznym rozrachunku narazić firmę na koszty. Z tego powodu w interesie końcowego klienta jest wybranie integratorów IT, którzy najlepiej wywiążą się z tego zadania i będą skutecznie współdziałali między sobą nad rozwiązaniem problemu.

Problem w tym, że klienci nie zawsze dysponują pełną wiedzą, która pozwala im takiego wyboru dokonać. Nie potrafią weryfikować potencjalnych integratorów IT, nie mają świadomości, na jakie elementy zwracać uwagę — o co zapytać i czego wymagać.

Oto kilka czynników, które warto brać pod uwagę przy wyborze integratora IT.

Partnerskie podejście

Doświadczony integrator IT ma być nie tylko wdrożeniowcem, ale partnerem w biznesie. Powinien rozumieć wyzwania, jakie stoją przed klientem i dostosowywać rozwiązania do jego potrzeb. Nie da się tego osiągnąć bez dokonania gruntownego rozpoznania branży klienta i procesów w niej zachodzących. Jedynie w ten sposób można zdiagnozować ewentualne problemy i przygotować rozwiązania technologiczne, które przyczynią się do wzrostu konkurencyjności firmy.

Zdecydowanie należy unikać integratorów, którzy oferują rozwiązania na podstawie pobieżnych analiz, bez wgłębiania się w mechanizmy działania i procesów w firmie klienta. Istnieje wówczas podejrzenie, że usługa, jaką nam oferują, będzie niskiej wartości. Podczas rozmowy z przedstawicielami integratora warto zwracać uwagę też na podejście do współpracy, zaangażowanie oraz zakres prac, jakie potencjalnie znajdują się proponowanej usłudze.

Doświadczenie i referencje

W tej branży doświadczenie ma kluczowe znaczenie. Przed podjęciem decyzji o wyborze integratora IT warto dowiedzieć się, czy wykonywał już wdrożenia u firm z tej samej lub zbliżonej branży i w podobnej skali.

Warto poprosić też o listę firm, u których wykonywał wdrożenie i poznać ocenę efektów ich pracy u samych klientów. Przy mniejszych wdrożeniach zazwyczaj wystarczą referencje telefoniczne. Jeżeli mamy w planach znacznie większy projekt, warto umówić się z potencjalnym partnerem IT na tzw. wizytę referencyjną.

Wizyta referencyjna to zazwyczaj spotkanie, które odbywa się w siedzibie klientów integratora IT. W trakcie takiej wizyty mamy możliwość na własne oczy zobaczyć efekty pracy integratora i zastosowane w danej firmie rozwiązanie. Zaletą tego typu spotkania jest również to, że możemy poprosić o subiektywne opinie użytkowników tego systemu.

Warto pamiętać, że branża IT to dość hermetyczne środowisko. Jeśli integrator, z którym planujesz podpisać umowę, zawiódł przy wcześniejszych wdrożeniach, z pewnością dowiesz się o tym szybko.

Kadra

Przed podpisaniem umowy należy zweryfikować również kadrę, jaka będzie miała pieczę na konkretnym wdrożeniem. Czy integrator posiada wymaganą liczbę specjalistów do wdrożenia i utrzymania rozwiązania i jakie jest ich doświadczenie ( np. czy brali udział w projekcie o zbliżonych wymaganiach i skali)? Czy integrator dysponuje własnymi specjalistami, czy będzie bazował na specjalistach zewnętrznych?

W odpowiedniej skali

W przypadku poszukiwania firmy informatycznej należy dopasować wielkość danego przedsiębiorstwa i skalę projektu do możliwości integratora IT. Mały klient powinien raczej współpracować z małym lub średnim integratorem (chociaż nie zawsze jest to regułą). Jeżeli klient jest mały, a integrator duży to potencjał takiego klienta dla integratora jest niski, co przekłada się na zaangażowanie w relacjach biznesowych. Mały integrator z kolei, który dysponuje ograniczonymi zasobami technologicznymi i kadrowymi, może nie być w stanie zapewnić dużemu klientowi optymalnej i terminowej obsługi. Przy zachowaniu odpowiedniej proporcji o wiele łatwiej jest zachować relacje partnerskie.

Warunki serwisowe

Ostatnim kryterium ważnym przy wyborze potencjalnego integratora są warunki współpracy, jakie oferuje w proponowanym rozwiązaniu informatycznym. Istotnym elementem umowy serwisowej pomiędzy dostarczycielem rozwiązań IT a firmą (kupującym) są warunki SLA, czyli Service Level Agreement. Regulują one ważne praktyki związane szczególnie z gwarancją, awariami oraz czasem naprawy danej usterki. Szczególnie ta ostatnia kwestia w wielu przypadkach ma kluczowe znaczenie — poziom i zakres wsparcia technicznego oraz czas usunięcia awarii. Oczywiście im krótszy czas, tym lepiej. W wielu firmach nawet godzina awarii może wygenerować milionowe straty dla przedsiębiorstwa.

Zakres i szybkość wsparcia technicznego z kolei zależny jest od stopnia złożoności zgłoszonego problemu. Często jest tak, że pierwszą i drugą linię wsparcia (rozwiązanie podstawowych i bardziej skomplikowanych problemów) zapewnia integrator wyspecjalizowany w danym rozwiązaniu, a trzecią linię wsparcia (poważne usterki i zmiany w aplikacji) zapewnia producent. Zakres oferowanego suportu zależy w dużej mierze od kompetencji, kwalifikacji i uprawnień integratora. Warto zwracać na nie uwagę przy wybieraniu firmy informatycznej.

Podsumowanie

Szukajmy integratora, który może zapewnić prawdziwą wartość dla naszej firmy skutecznie zaprojektować rozwiązanie technologiczne dostosowane do potrzeb biznesowych i którego doświadczenie ściśle odpowiada konkretnym wymaganiom projektu. Integratora, który zapewnia również opiekę po wdrożeniu w postaci doradztwa i szybkiej sprawnej obsługi.

Na koniec szukajmy integratora IT, z którym po prostu “po ludzku” będziemy dobrze się dogadywać. Firmy, która dysponuje rzetelnymi, kompetentnymi i pomocnymi ludźmi, którzy szybko reagują na nasze sugestie czy problemy. Wówczas będziemy mieli pewność, że znaleźliśmy dobrego partnera w biznesie.

Zapraszamy do kontaktu telefonicznego ze mną pod numerem +48 515 135 478 lub mailowego pod adresem kontakt@sebitu.pl.

Piotr Tamulewicz
Piotr Tamulewicz
Doradca ds. rozwiązań IT w SEBITU. Specjalizuję się w optymalizacji procesów logistycznych i magazynowych w obszarze informatycznym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *