Współpraca biznesowa w biznesie
Kanał dystrybucyjny w branży IT
4 listopada, 2020
Pracownik magazynu obsługujący system WMS
Jak wybrać system WMS?
9 listopada, 2020
Pokaż wszystko

Jak weryfikować integratora IT?

Właściciel firmy pisze na komputerze

Na jakie elementy warto zwracać uwagę przy weryfikacji integratora IT? Jak ocenić czy będzie on właściwym wyborem dla Twojej firmy i oczekiwanym partnerem w biznesie?

Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, jak cenne dla przedsiębiorstwa są sprawne i spójne procesy informatyczne. W wielu przypadkach są one istotnym elementem warunkującym dynamiczny rozwój, osiąganie wyników finansowych, a czasami stanowi o “być albo nie być” całej organizacji.

Integrator IT w tej układance pełni kluczową funkcję. Do jego zadań należy przecież przygotowanie planu, a następnie skonfigurowanie wszystkich technologii w taki sposób, aby stworzyły spójny system informatyczny odpowiadający na potrzeby konkretnego przedsiębiorstwa.

Zobacz też schemat kanału dystrybucji w IT >>.

Często zdarza się, że nad zapewnieniem kompleksowego systemu w danej firmie pracuje kilku integratorów, którzy specjalizują się w konkretnych obszarach informatycznych. Jeden partner dostarcza rozwiązanie ERP, inny zajmuje się infrastrukturą IT (serwery, macierze, archiwizacja danych), a jeszcze inny sieciami LAN/WAN i bezpieczeństwem informatycznym. W takiej sytuacji niezwykle ważna jest współpraca między poszczególnymi firmami i nastawienie na efekt końcowy.

Każde źle wybrane rozwiązanie, błędna decyzja czy nietrafione narzędzie może w ostatecznym rozrachunku narazić firmę na koszty. Z tego powodu w interesie końcowego klienta jest wybranie integratorów IT, którzy najlepiej wywiążą się z tego zadania i będą skutecznie współdziałali między sobą nad rozwiązaniem problemu.

Problem w tym, że klienci nie zawsze dysponują pełną wiedzą, która pozwala im takiego wyboru dokonać. Nie potrafią weryfikować potencjalnych integratorów IT, nie mają świadomości, na jakie elementy zwracać uwagę — o co zapytać i czego wymagać.

Oto kilka czynników, które warto brać pod uwagę przy wyborze integratora IT.

Partnerskie podejście

Doświadczony integrator IT ma być nie tylko wdrożeniowcem, ale partnerem w biznesie. Powinien rozumieć wyzwania, jakie stoją przed klientem i dostosowywać rozwiązania do jego potrzeb. Nie da się tego osiągnąć bez dokonania gruntownego rozpoznania branży klienta i procesów w niej zachodzących. Jedynie w ten sposób można zdiagnozować ewentualne problemy i przygotować rozwiązania technologiczne, które przyczynią się do wzrostu konkurencyjności firmy.

Zdecydowanie należy unikać integratorów, którzy oferują rozwiązania na podstawie pobieżnych analiz, bez wgłębiania się w mechanizmy działania i procesów w firmie klienta. Istnieje wówczas podejrzenie, że usługa, jaką nam oferują, będzie niskiej wartości. Podczas rozmowy z przedstawicielami integratora warto zwracać uwagę też na podejście do współpracy, zaangażowanie oraz zakres prac, jakie potencjalnie znajdują się proponowanej usłudze.

Zobacz jakie są grupy dostawców IT w Polsce >>

Doświadczenie i referencje

W tej branży doświadczenie ma kluczowe znaczenie. Przed podjęciem decyzji o wyborze integratora IT warto dowiedzieć się, czy wykonywał już wdrożenia u firm z tej samej lub zbliżonej branży i w podobnej skali.

Warto poprosić też o listę firm, u których wykonywał wdrożenie i poznać ocenę efektów ich pracy u samych klientów. Przy mniejszych wdrożeniach zazwyczaj wystarczą referencje telefoniczne. Jeżeli mamy w planach znacznie większy projekt, warto umówić się z potencjalnym partnerem IT na tzw. wizytę referencyjną.

Wizyta referencyjna to zazwyczaj spotkanie, które odbywa się w siedzibie klientów integratora IT. W trakcie takiej wizyty mamy możliwość na własne oczy zobaczyć efekty pracy integratora i zastosowane w danej firmie rozwiązanie. Zaletą tego typu spotkania jest również to, że możemy poprosić o subiektywne opinie użytkowników tego systemu.

Warto pamiętać, że branża IT to dość hermetyczne środowisko. Jeśli integrator, z którym planujesz podpisać umowę, zawiódł przy wcześniejszych wdrożeniach, z pewnością dowiesz się o tym szybko.

Przeczytaj te na czym polegają prawidłowe relacje z dostawcami IT >>

Kadra

Przed podpisaniem umowy należy zweryfikować również kadrę, jaka będzie miała pieczę na konkretnym wdrożeniem. Czy integrator posiada wymaganą liczbę specjalistów do wdrożenia i utrzymania rozwiązania i jakie jest ich doświadczenie (np. czy brali udział w projekcie o zbliżonych wymaganiach i skali)? Czy integrator dysponuje własnymi specjalistami, czy będzie bazował na specjalistach zewnętrznych?

W odpowiedniej skali

W przypadku poszukiwania firmy informatycznej należy dopasować wielkość danego przedsiębiorstwa i skalę projektu do możliwości integratora IT. Mały klient powinien raczej współpracować z małym lub średnim integratorem (chociaż nie zawsze jest to regułą). Jeżeli klient jest mały, a integrator duży to potencjał takiego klienta dla integratora jest niski, co przekłada się na zaangażowanie w relacjach biznesowych. Mały integrator z kolei, który dysponuje ograniczonymi zasobami technologicznymi i kadrowymi, może nie być w stanie zapewnić dużemu klientowi optymalnej i terminowej obsługi. Przy zachowaniu odpowiedniej proporcji o wiele łatwiej jest zachować relacje partnerskie.

Warunki serwisowe

Ostatnim kryterium ważnym przy wyborze potencjalnego integratora są warunki współpracy, jakie oferuje w proponowanym rozwiązaniu informatycznym. Istotnym elementem umowy serwisowej pomiędzy dostarczycielem rozwiązań IT a firmą (kupującym) są warunki SLA, czyli Service Level Agreement. Regulują one ważne praktyki związane szczególnie z gwarancją, awariami oraz czasem naprawy danej usterki. Szczególnie ta ostatnia kwestia w wielu przypadkach ma kluczowe znaczenie — poziom i zakres wsparcia technicznego oraz czas usunięcia awarii. Oczywiście im krótszy czas, tym lepiej. W wielu firmach nawet godzina awarii może wygenerować milionowe straty dla przedsiębiorstwa.

Zakres i szybkość wsparcia technicznego z kolei zależny jest od stopnia złożoności zgłoszonego problemu. Często jest tak, że pierwszą i drugą linię wsparcia (rozwiązanie podstawowych i bardziej skomplikowanych problemów) zapewnia integrator wyspecjalizowany w danym rozwiązaniu, a trzecią linię wsparcia (poważne usterki i zmiany w aplikacji) zapewnia producent. Zakres oferowanego suportu zależy w dużej mierze od kompetencji, kwalifikacji i uprawnień integratora. Warto zwracać na nie uwagę przy wybieraniu firmy informatycznej.

Sprawdź też artykuł: Jak uzasadniać przełożonym budżet na IT? >>

Podsumowanie

Szukajmy integratora, który może zapewnić prawdziwą wartość dla naszej firmy skutecznie zaprojektować rozwiązanie technologiczne dostosowane do potrzeb biznesowych i którego doświadczenie ściśle odpowiada konkretnym wymaganiom projektu. Integratora, który zapewnia również opiekę po wdrożeniu w postaci doradztwa i szybkiej sprawnej obsługi.

Na koniec szukajmy integratora IT, z którym po prostu “po ludzku” będziemy dobrze się dogadywać. Firmy, która dysponuje rzetelnymi, kompetentnymi i pomocnymi ludźmi, którzy szybko reagują na nasze sugestie czy problemy. Wówczas będziemy mieli pewność, że znaleźliśmy dobrego partnera w biznesie.

Zapraszamy do kontaktu telefonicznego ze mną pod numerem +48 515 135 478 lub mailowego pod adresem pt@sebitu.pl.

Piotr Tamulewicz
Piotr Tamulewicz
Doradca ds. rozwiązań IT w SEBITU.