Automatyzacja znakowania polega na zastąpieniu ręcznych i powtarzalnych czynności technologią, na którą składają się urządzenia i system stworzony do zarządzania każdym etapem tego procesu. System to słowo klucz, który w tej definicji ma istotne znaczenie. Dlaczego?
W ostatnich latach w logistyce wszystko uległo przyspieszeniu. Rosnące wymogi związane z wydajnością i zwiększeniem efektywności wymusiły na producentach i uczestnikach łańcucha dostaw konieczność automatyzacji działań. Automatyzacja może dotyczyć różnych sfer działalności przedsiębiorstwa. Bardzo często wykorzystywana jest przy znakowaniu produktów z wykorzystywaniem kodów kreskowych.
Kody kreskowe i standaryzacja oznaczeń produktów to dziedzina, bez której trudno wyobrazić sobie dziś funkcjonowanie całego łańcucha dostaw. Wdrożenie w firmach systemów automatycznej identyfikacji pozwala na znaczne przyspieszenie i usprawnienie przepływu informacji między kooperantami. Kod kreskowy zawierający dane ustandaryzowane w formie graficznej gwarantuje, że informacje, które zakodowaliśmy, będą potem odczytane w tej samej formie w każdym innym miejscu (np. u odbiorcy za granicami kraju). To duża wygoda, ale zarazem pewna odpowiedzialność i obowiązki związane z obsługą tych standardów.
Aby ten system działał sprawnie, trzeba:
Jednym z największych problemów, z jakim borykają się przedsiębiorstwa wdrażające znakowanie produktów, jest brak centralnego i spójnego systemu, który pomógłby im zarządzać całością zadań. W tradycyjnym i najczęściej spotykanym modelu praca wykonywana jest na różnych urządzeniach i oprogramowaniu, a całość procesu jest bardzo rozproszona.
Oczywiście w przypadku małej skali przedsiębiorstwa brak centralnego zarządzania związanego ze znakowaniem produktów nie stanowi jeszcze wielkiego problemu. Pewne procesy można wykonywać ręcznie, a samo zarządzanie urządzeniami do automatycznej identyfikacji nie jest aż tak kłopotliwe i czasochłonne. Jednak wraz z rozwojem firmy wzrasta również liczba czynności wymagających obsługi i zmieniają się potrzeby z tym związane.
Brak integracji z innymi systemami biznesowymi powoduje, że większość procesów, w tym drukowanie etykiet, często zachodzi całkowicie niezależne od innych podstawowych funkcji biznesowych.
Fragmentaryczność i rozproszenie (np. różne wersje szablonów etykiet na komputerach kilku pracowników) sprawia, że nie mamy wglądu w całościowy przebieg procesu, nie możemy go kontrolować i przez to zapewnić określonej jakości.
Brakuje ujednoliconej bazy danych a ręczne wprowadzanie danych przez pracowników zwiększa ryzyko błędów w druku.
Tych ukrytych kosztów, jakie mogą wynikać z nieprawidłowo wdrożonego lub funkcjonującego systemu znakowania produktów, może być oczywiście znacznie więcej.
Z tego powodu znacznie lepsze jest podejście kompleksowe, które łączyłoby urządzenia, oprogramowanie i dedykowane usługi informatyczne.
W automatyzacji znakowania powinniśmy dążyć do ujednolicenia i zintegrowania wszystkich procesów. Tylko w takim centralnie sterowanym systemie jesteśmy w stanie monitorować i kontrolować poprawność i tempo wykonywania każdej czynności dotyczącej znakowaniem towaru – od projektu do finalnego naniesienia kodu kreskowego na produkt na taśmie produkcyjnej. Dobry system ma być też na tyle skalowalny, by mógł uwzględniać przyszłe rozszerzenia i modyfikacje (nowy kontrahenci, użytkownicy itp.).
Z tego powodu niezwykle ważne jest połączenie w jednym systemie trzech sfer: projektowania, zarządzania oraz drukowania
Oprogramowanie do projektowania etykiet powinno umożliwiać kompleksowe przygotowywanie wszystkich typów oznaczeń stosowanych w przedsiębiorstwie. Najlepiej, żeby było na tyle intuicyjne, aby nie wymagało od pracownika posiadania specjalistycznej wiedzy w tym zakresie. Dobrze, aby zawierało prosty i intuicyjny interfejs oraz narzędzia pozwalające na szybkie i bezproblemowe tworzenie i modyfikowanie szablonów etykiet.
System zawierający w sobie wszystkie elementy niezbędne w procesie etykietowania. Taki, który pozwala na zarządzanie m.in:
System powinien umożliwiać centralne zarządzanie wydrukiem i zlecanie druku do operatorów. Całość systemu drukowania musi być oczywiście zintegrowana z istniejącymi systemami biznesowymi.
Tego typu podejście do automatyzacji przynosi znacznie więcej korzyści operacyjnych. Scentralizowane zarządzanie automatyzacją znakowania sprawia, że cały proces staje się o wiele prostszy i efektywniejszy. A samoobsługa procesu zajmuje znacznie mniej czasu, co oczywiście wymiernie przekłada się na korzyści dla przedsiębiorstwa.
Integracja czynności związanych z etykietowaniem połączona z systemem (ERP, WMS) wdrożonym w firmie pozwala na oszczędność czasu, poprawę jakości i redukuje błędy. Zasady zatwierdzania egzekwowane przez oprogramowanie zmniejszają liczbę błędów w druku, a przede wszystkim pozwalają na poważne zredukowanie ukrytych kosztów.
Zapraszam do kontaktu telefonicznego ze mną pod numerem +48 515 135 478 lub mailowego pod adresem pt@sebitu.pl. Wybierzemy najlepsze rozwiązanie pod względem wymagań biznesowych, jakości i ceny.